O autech toho může být řečeno mnoho. Nejdřív si představíme jednotlivé vyráběné typy a nakonec se koukneme na nějaké konstrukční zajímavůstky.
Originál vyráběná auta k české autodráze Ites můžete sehnat od několika výrobců: Gama, Ites, Gonio a v současné době Faro a Model Plzeň. Těžko se mi asi podaří seřadit seznam přesně chronologicky, ale alespoň se o to pokusím.
Toto je asi nejstarší autíčko. Pořádně jsem ho ani nikdy neměl v ruce, ale doneslo se mi, že karoserie je dvoudílná plastová a že má celokovový dvoustupňový(!) převod. Deformaci přední pneu způsobil zub času. Zadní pneu není originál. Tato auta neměla klasická vodítka, jako ostatní známé typy.
Tohle je modernější Lotus. Má už 9V motorek v umělohmotném podvozku a jeho převod už byl složen z kovového pastorku a umělohmotného protikola. Tvrdost těchto originálních pastorků zaručovala takřka nekonečnou výdrž, takže nedocházelo k opotřebení zubů. Více si ukážeme na konci této stránky.
Zde máte možnost se podívat na auta Ford GT. Jejich kovové podvozky byly opatřeny výklopnou částí pro uchycení vodítka. Později se od tohoto upustilo - což byl určitě krok kupředu :-)
Auta Mirage se mi nedochovala bohužel v nejlepší kondici. Tato auta patří svým rozvorem mezi nejdelší.
Tak tohle jsou asi nejrozšířenější auta SHADOW. Standardně se dávali k 90ti milimetrové autodráze ve tvaru osmičky. Set se pak překvapivě jmenoval Autodráha SHADOW.
Další oblíbené auto. Tentokrát je to Mc Laren. Určitě se vyráběl i v bleděmodrém provedení. Na obrázku ho můžete vidět již s firemním potiskem SAAB F1 týmu a reklamním potiskem TIGER tuningu.
Náklaďák - ten se standardně dodával k dopravní autodráze spolu s Porscháky. Bohužel netuším, jakou značku nákladních vozů se tady snažil výrobce napodobit :-(
Tak tihle výše zmínění superdravci byli svého času velmi žádanou komoditou. Tenhle kousek se ITESu fakt podařil. Na obrázku si můžete všimnout již "novodobého" uchycení karoserie.
Tady jsem se zcela jistě malinko vzdálil od chronologické osy. Důvod? - Chtěl jsem mít všechny formulky u sebe :-) Tahle byla asi první. Standardně se tyto kousky dodávali k autodráze Tyrell. Kousek na fotografii je po rozsáhlé rekonstrukci, takže sloupek za řidičem a zadní přítlačné křídlo nejsou originál.
Další formulkou je Ligier. U něj pro změnu také nepřežilo originální zadní přítlačné křídlo :-( Kupodivu ale byla u tohoto modelu "trvanlivá" zrcátka.
A toto je dar přítele Romana Brožka. Exemplární kousek není ani trochu poničen. Navíc mi byl darován i s originální krabičkou. Děkuju! Tento model je zvláštní dvojitým zadním přítlačným křídlem.
Druhý dar přítele Brožka. Opět ve velmi zachovalém stavu a s krabičkou. Sběratelské srdce může plesat!
Toto je klasický Shadow. Ale tentokrát již z dílen firmy Gonio. Má širší kola, 12V motor, tomu uzpůsobený podvozek a magnet. Ten dodává autíčku neskutečný grip. Jeho rychlost a mrštnost je díky magnetu s ostatními auty téměř nesouměřitelná.
A tohle je druhý "magneťák" Tentokrát s karoserií Porsche. Podvozek je shodný s předchozím modelem. Ještě se vyráběla i jiná auta s 12V motorem, ale bohužel ta nejsou v naší sbírce.
Toto je dar přítele benga. I za něj moc děkuju. Autíčko je již z dílen firmy Faro. Má umělohmotný výkyvný podvozek a 12V motor. Bohužel jeho jízdní vlastnosti nejsou bůhvíjaké. V dráze drží obstojně, ale adrenalin při vysokorychlostních závodech s ním neužijete. Při závodech je pro něj vhodná role Safety Caru. Snad možná s tuning kitem bude situace lepší, ale ten se mi bohužel nepodařilo sehnat. Vyfocený model je 75. kus z limitované série (100ks).
..::!!! UPOZORNĚNÍ !!!::..
Dovoluji si upozornit zájemce o model Audi TT z dílen výrobce FARO na to, že tento model NEMŮŽE být použit na klopené dráze a taktéž má závažné problémy při průjezdu vnitřní dráhy malého oblouku. Já sám ho sice nevlastním, ale více si o tomto výhradně vitrínovém kousku můžete přečíst na http://www.volny.cz/milan.antl/slot_cars/slot_cars.html
Tady je zachycena nejdůležitější část celého vozu shodná téměř pro všechny typy. Tento převod je jízdou dost namáhán, proto dochází k výraznému opotřebení. U umělohmotného kola je to celkem pochopitelné. Bohužel ale i pastorek docela rychle odchází, protože jej začali vyrábět z měkkého kovu - patrně zinku. Na autech vyráběných dříve byli tyto pastorky železné a možná i kalené, takže u nich nebyla patrná známka opotřebení ani po letech. Tyto měkké a opotřebené pastorky je vhodné vyměnit za 9ti zubové mosazné od firmy MP Jet, které seženete v kdejakém modelářství.
Nahorudesigned by Bull production (c)